ANDRUS - druk na wszystkim

Masz pytania? Zadzwoń: 22 641 03 19

       

Wysoka jakość druku

Reklama zewnętrzna – czym jest reklama outdoor i dlaczego warto w nią inwestować?

Reklama zewnętrzna – czym jest reklama outdoor i dlaczego warto w nią inwestować?

Reklama zewnętrzna jest najstarszą formą reklamy. Już w Starożytności za pomocą szyldów informowano, że w danym miejscu znajduje się karczma lub warsztat rzemieślniczy. Historia pierwszego plakatu reklamowego sięga przełomu XVII i XVIII wieku, jednak momentem przełomowym był 1835 rok – to właśnie wtedy w Nowym Jorku w pracowni Jareda Bella powstał pierwszy plakat o wielkości przekraczającej 50 stóp kwadratowych, czyli ponad 4,65 metrów kwadratowych. Ale dość tej historii! Czym tak właściwie jest reklama zewnętrzna? Jakie nośniki reklamy zewnętrznej są obecnie dostępne i czy warto w nie inwestować?

Reklama zewnętrzna – nośniki reklamy outdoorowej

Reklama zewnętrzna, inaczej reklama outdoorowa lub reklama OOH (out of home) to forma reklamy dostępna w przestrzeni publicznej. Należy mieć na uwadze, że do reklamy zewnętrznej zaliczamy zarówno różnego rodzaju szyldy i plakaty, jak i ulotki. Do reklamy outdoorowej zaliczają się oczywiście bilboardy reklamowe, banery reklamowe, totemy, tablice, reklama na samochodach i środkach komunikacji zbiorowej. Tak naprawdę trudno wyobrazić sobie punkt usługowy czy sklep stacjonarny bez choćby jednej reklamy zewnętrznej, informującej o lokalizacji firmy.

Ale czy poza szyldem z nazwą sklepu czy punktu usługowego, inwestycja w reklamę zewnętrzną nadal się opłaca? Czy jest skuteczna?

Czy reklama zewnętrzna jest skuteczna?

Reklama outdoorowa to bardzo skuteczna forma reklamy. Jej zaletami jest powszechność, łatwość w docieraniu do dużych grup odbiorców i duża siła oddziaływania. Należy jednak pamiętać, że reklama zewnętrzna, by była skuteczna, musi być prosta i dostosowana do grupy docelowej. Chociaż obok bilboardu może przechodzić i przejeżdżać tysiące osób dziennie, należy odpowiednią ją stargetować. Można w tym celu wykorzystać chwytliwe hasło, odnoszące się do regionalności – np. w Łodzi do łask wróciło określenie „galante” i często wykorzystywane jest ono w reklamie zewnętrznej. Należy również wystrzegać się faux pas – nie na miejscu będą reklamy luksusowych dóbr w biedniejszych dzielnicach miasta.

Ewolucja reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna na przestrzeni lat ewoluowała – zarówno w formie, jak i treści. Przede wszystkim różnego rodzaju szyldy dostępne są w wersjach podświetlanych. Chociaż neony to żadna nowość, obecne formy reklamy outdoorowej to nowoczesne nośniki reklamy, które robią wrażenie na odbiorcach. Ewoluują również hasła reklamowe. Znane są przypadki celowych błędów ortograficznych, które miały przyciągać uwagę i inne pomysłowe, ale i często kontrowersyjne realizacje, np. jednej z marek rajstop. Na uwagę zasługuje również duża zmiana w zakresie skuteczności ulotek. Nadal są one bardzo efektywną formą promocji, jednak wykorzystuje się obecnie w odmienny sposób niż jeszcze dekadę temu. Ulotki rozdawane na ulicy już się nie sprawdzają, natomiast dodawane do paczki ze sklepu internetowego lub do paragonu, z kodem rabatowym lub inną dodatkową korzyścią dla klienta to bardzo skuteczny sposób na utrzymanie raz już pozyskanego klienta.

Ponadto reklama zewnętrzna coraz częściej służy również rekrutacji pracowników. Tutaj na wyróżnienie zasługuje bank Nordea, który realizował kampanię rekrutacyjną – spójny przekaz w Internecie i za pomocą reklamy zewnętrznej przyciągał uwagę i cieszył się zainteresowaniem nie tylko potencjalnych pracowników firmy.

Reklama zewnętrzna w dalszym ciągu jest bardzo skuteczną formą promocji, jednak należy uwzględnić zmieniające się trendy i dostosować za równo formę, jak i treść reklamy outdoor do obecnych standardów.