ANDRUS - druk na wszystkim

Masz pytania? Zadzwoń: 22 641 03 19

       

Wysoka jakość druku

Słownik

Profesjonalny druk i nośniki reklamy zewnętrznej – słownik


Druk cyfrowy

Technika drukowania bezpośrednio z cyfrowego pliku graficznego, bez matryc i form drukarskich. Drukowanie odbywa się ogólnie rzec biorąc na urządzeniach  przypominających termosublimacyjne drukarki atramentowe. Druk jest odporny na warunki atmosferyczne. Druk cyfrowy stosuje się między wydrukami z ploterów a typowymi odmianami tradycyjnego druku offsetowego. Tę technikę stosuje się szczególnie przy małym nakładzie.

Druk offsetowy

(ang. offset printing) Druk offsetowy jest to technika druku polegająca na pośrednim drukowaniu farbami mazistymi. Forma ma postać specjalnie przygotowanej płyty offsetowej, tzw. blachy. Druk ten stosuję się do dużej ilości nakładów.

Banery reklamowe

Jest to reklama zewnętrzna do ekspozycji w świetle dziennym lub podświetlana. Jest drukowana na zewnątrz na tkaninie lub siatce winylowej oraz na powlekanym PCV płótnie.

CMYK

CMYK jest to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii i metodach pokrewnych (atramenty, tonery i inne materiały barwiące w drukarkach komputerowych, kserokopiarkach itp.). CMYK to również jeden z modeli barw w pracy z grafiką komputerową.

RGB

RGB – jeden z modeli przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa. Jest to model wynikający z właściwości odbiorczych ludzkiego oka, w którym wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej.

Druk solwentowy

Druk solwentowy, wydruki solwentowe jest to sposób druku w ploterze atramentowym. Typowe tusze zastąpiono pigmentowymi tuszami solwentowymi (na bazie rozpuszczalników organicznych). Druk solwentowy można stosować na różnych podłożach z zawartością PCV, a w szczególności stosuje się go wobec podłoży nieprzyczepnych dla tuszy wodnych. Druku solwentowego używa się przede wszystkim w wydrukach wielkoformatowych oraz w wydrukach odpornych na czynniki zewnętrzne w dłuższym czasie (do kilku lat). Atramenty solwentowe są odporne na wiele czynników łącznie z promieniowaniem ultrafioletowym. Nie wymagają laminowania. Ich wadą jest mniejsza precyzja niż dla atramentów wodnych, co jednak przy druku wielkoformatowym nie jest minusem.

Druk UV

Drukowanie UV polega na drukowaniu specjalnymi tuszami na płaskim podłożu i utrwalaniu położonego atramentu za pomocą promieniowania UV. Cześć maszyn do druku UV to urządzenia typu roll-to-roll - do bardzo szybkiego zadruku popularnych podłoży, takich jak: banery, siatka, billboardy. Druga część to maszyny przeznaczone do druku zarówno na podłożach płaskich takich jak: plexi, szkło, aluminium, PCV, tektura oraz na materiałach z rolki.

Folia OWV

One Way Vision (Perforowana folia okienna) - Folia One Way Vision to folia z dziurkami, które umożliwiają przepuszczanie światła. Folia perforowana umożliwia zaprezentowanie grafiki zachowując, przy tym, dostęp do światła. Grafika przysłania wnętrze, prezentując obraz dla osób znajdujących się na zewnątrz, a osobom znajdującym się wewnątrz nie zabiera komfortu widzenia i obserwowania świata zewnętrznego. Folia ta osiąga efekt półprzepuszczalności światła redukując jego dostęp do 50%.

Reklama tranzytowa

Reklama tranzytowa – rodzaj reklamy outdoorowej (zewnętrznej), której nośnikami są środki komunikacji: autobusy, busy, taksówki, samochody prywatne czy też specjalne samochody reklamowe, itd. W swej naturze reklama ta przemieszczając się ma duży zasięg. Dzięki wprowadzonej na rynek folii One Way Vision (nie zmniejszającej widoczności w pojeździe po naklejeniu na szyby) znacznie zwiększono przestrzeń dla tego typu reklamy i obecnie cały pojazd wraz z szybami może być nośnikiem reklamy.

Druk termotransferowy

Druk termotransferowy polega na uzyskiwaniu obrazu na etykiecie poprzez podgrzewanie pigmentu zawartego w taśmie termotransferowej (odpowiednik taśmy barwiącej). Taśma termotransferowa przesuwa się wraz z taśmą z etykietami, a rozgrzana głowica drukarki termotransferowej uwalnia substancję barwiącą z taśmy termotransferowej i dzięki dociskowi przenosi ją na powierzchnię etykiety. Za pomocą tej techniki można dokonywać druku na różnych rodzajach podłoży. Druk termotransferowy cechuje wysoka trwałość.

Druk sublimacyjny

DrukDruk sublimacyjny – technika druku wykorzystująca zjawisko sublimacji. Wydruk (CMYK) wykonywany jest specjalnymi atramentami na papierze transferowym, a następnie w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury przenoszony jest na przedmiot pokryty lakierem poliestrowym. Tym sposobem wykonujemy nadruki na specjalnych kubkach porcelitowych, blachach aluminiowych, tkaninach poliestrowych. Każdy rodzaj nadruku wymaga odpowiedniego ustawienia ciśnienia, temperatury oraz czasu. Przykładowo do nadruku na blachach aluminiowych za pomocą prasy termotransferowej używamy ciśnienia 5000 Pa, przy temperaturze 195 °C w czasie 40 sekund. Ta technika druku jest bardzo często wykorzystywana w branży reklamowej.

Kaszerowanie

Kaszerowanie – uszlachetnianie wyrobu papierniczego poprzez oklejanie cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) papieru znacznie grubszego, kartonu, tektury falistej itp. w celach dekoracyjnych lub technologicznych. Termin odnosi się także do oklejania papierem całych powierzchni z tworzyw sztucznych, a nawet do oklejania płyt wiórowych specjalną warstwą dekoracyjną (płyty melaminowane).

Laminowanie

Laminowanie – pokrywanie powierzchni laminatem dla uzyskania dodatkowych odporności, np. odporności na wilgoć czy odporności mechanicznych lub dla efektów dekoracyjnych. W poligrafii laminowanie to rodzaj uszlachetnienia druku polegający na przyklejeniu do powierzchni zadrukowanej folii, tkaniny itd. Jednym z najbardziej popularnych sposobów laminowania w poligrafii jest foliowanie. W związku z tym często laminowanie utożsamiane jest z foliowaniem choć faktycznie to ostatnie pojęcie ma węższy zakres znaczeniowy.

Bigowanie

Bigowanie (zapożyczony termin z języka niemieckiego jako zginanie) – proces introligatorski polegający na ułatwieniu zginania materiału w określonym i zamierzonym miejscu materiału. Proces bigowania składa się z dwóch etapów (pełny proces bigowania). Pierwszy z nich polega na zmianie geometrii lub samej struktury materiału w miejscu bigowania, natomiast drugi na zerwaniu części połączeń w strukturze materiału.

Plexi

Plexi - Szkło akrylowe (szkło organiczne; inaczej pleksi, pleksiglas, metapleks) – przezroczyste tworzywo sztuczne, którego głównym składnikiem jest polimer – poli(metakrylan metylu) (PMMA). Niektóre rodzaje pleksiglasu zawierają też pewne ilości innych polimerów i kopolimerów poliakrylowych. Plexiglas to nazwa handlowa jednego z producentów płyt akrylowych. Często w języku potocznym tak określa się każdą płytę akrylową. Nazwy handlowe innych producentów: Akrylon, Altuglas, Limacryl, P-Plex, PerClax, Perspex, Plexpol, Setacryl.

PVC

Poli(chlorek winylu), polichlorek winylu, polichlorek etenylu, polichloroeten (PChW, PVC)  potoczne nazwy PCW oraz PCV są nazwami błędnymi - tworzywa sztuczne otrzymywane w wyniku polimeryzacji monomeru – chlorku winylu. Ma właściwości termoplastyczne, charakteryzuje się dużą wytrzymałością mechaniczną, jest odporny na działanie wielu rozpuszczalników.

Dibond

Dibond - bardzo wytrzymały materiał składający się z dwóch zewnętrznych warstw blach aluminowych, połączonych wypełniniem z tworzywa sztucznego. Materiał ten występuje w kilku kolorach co daje nam możliwość szerokiej gamy kombinacji przy tworzeniu bardzo wytrzymałych reklam zewnętrznych. Nośnik ten idealnie nadaje się do bezpośredniego druku UV.

DTP

DTP (ang. Desktop Publishing – publikowanie zza biurka) – termin oznaczający pierwotnie ogół czynności związanych z przygotowaniem na komputerze materiałów, które będą później powielone metodami poligraficznymi. Krócej mówiąc, termin ten oznacza komputerowe przygotowanie do druku. W tym znaczeniu termin ten dotyczy nie tylko fazy projektowej, czyli tworzenia w programach komputerowych obrazu (oraz kształtu) stron publikacji, ale także zarządzania pracą grupową, a nawet odnosi się do komputerowego sterowania urządzeniami wykorzystywanymi w tym procesie, a więc np. naświetlarkami czy maszynami drukarskimi.

Hologram

Hologram - fotograficzny zapis na nośniku przynajmniej dwufalowego obrazu interferencyjnego, który w odczycie daje dwa niezależne od siebie obrazy przestrzenne 3D (trójwymiarowe).

Sitodruk

Druk sitowy, sitodruk, serigrafia – technika druku, w której formą drukową jest szablon nałożony na drobną siatkę tkaną, metalową lub wykonaną z włókien syntetycznych. Wykonanie odbitki polega na przetłaczaniu farby przez matrycę (sito). Sitodruk jest wykorzystywany do drukowania jedno- i wielobarwnego, również wielkoformatowego, na papierze, tekturze, foliach i płytach z tworzyw sztucznych, metalach (np. plakatów, etykiet, opakowań, kalkomanii, reklam) oraz na przedmiotach uformowanych, tzw. kształtkach z różnych materiałów, m.in. na butelkach szklanych i z tworzyw sztucznych, pojemnikach na butelki, płytach kompaktowych, płytach czołowych urządzeń i przyrządów kontrolnych, itp. Bywa też używany do wyrobu obwodów drukowanych i klawiatur membranowych, wykonywania nadruków na koszulkach. Sitodruk stosowany do druku na wyrobach włókienniczych jest zwany filmodrukiem zaś stosowany w grafice artystycznej i użytkowej – serigrafią.

Tampondruk

Tampondruk – technika druku pośredniego, zaliczana do pochodnych druku wklęsłego, polegająca na nakładaniu farby drukarskiej za pomocą miękkiego gładkiego stempla zwanego tamponem. Za pomocą tamponu o odpowiednim kształcie wykonywany jest nadruk na nierównych i nieregularnych powierzchniach. Przez dobranie odpowiedniej farby możliwe jest drukowanie na podłożach takich jak tworzywa sztuczne, guma, szkło, metal itp. Tampondruk stosuje się do wykonywania napisów na powierzchniach bardzo zróżnicowanych, od długopisów, przez części samochodowe aż po panele czołowe różnego sprzętu AGD i RTV.

Termonadruk

Termonadruk (zwany też termotransferem) – technika nadruku polegająca na termicznym wgrzaniu w materiał wcześniej przygotowanego rysunku, naniesionego przy pomocy urządzeń służących do masowego powielania typu 'ksero', bądź drukarki podłączonej do komputera, ewentualnie wycięty w formie szablonu. Takiego typu pełnokolorowe nadruki można stosować na różnych podłożach. Obraz, który chcemy przenieść kopiujemy lub drukujemy na specjalnym papierze transferowym i następnie przy użyciu prasy termicznej, przenosimy na żądaną powierzchnię – tkaniny, metal, szkło, porcelana.

Fleksodruk

Fleksografia (fleksodruk) – (flekso /gr/ giętki) technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybko schnącymi. Charakterystyczną cechą fleksografii jest występowanie elastycznej, wypukłej formy drukowej wykonanej zazwyczaj z polimeru, rzadziej z gumy. Dzięki temu technika ta stosowana może być w przypadkach, kiedy podłoże nie jest idealnie równe. Technika ta jest najbardziej uniwersalną techniką druku, jeśli chodzi o możliwości zadruku różnych podłoży drukowych.

Wklęsłodruk

Rotograwiura – przemysłowa odmiana druku wklęsłego stosowana do druku najwyższych nakładów, szczególnie kolorowych czasopism oraz opakowań. Formą drukową jest tutaj cylinder z wygrawerowanym mechanicznie lub wykonanym techniką adresową obrazem. Farba wklęsłodrukowa gromadzi się w wykonanych zagłębieniach (kałamarzykach). Forma drukarska (cylinder) zanurzona jest w kałamarzu z farbą. W trakcie obracania się nadmiar farby jest zbierany (za pomocą noża zbierającego – tzw. rakla) z powierzchni niedrukującej zanim podłoże drukowe zetknie się z cylindrem i przyjmie farbę z wgłębień. Podłoże, na którym ma odbić się drukowany obraz, dociskane jest do cylindra za pomocą presera. Cylindry wklęsłodrukowe wykonane są z miedzi lub stali. Tych ostatnich używa się przy druku banknotów, znaczków pocztowych i druków biurowych.

Czcionka

Czcionka (staropolskie nazwy: krotło, cćonka, trzcionka) – rodzaj nośnika pojedynczych znaków pisma drukarskiego, podstawowy materiał zecerski używany w technice druku wypukłego. Współcześnie czcionka drukarska została wyparta przez czcionkę komputerową, która jest obrazem pojedynczego znaku (glifu) zakodowanym w postaci bitmapowej lub wektorowej. W języku potocznym pojęcie czcionka jest używane niekiedy jako metonimia pojęcia font, który w rzeczywistości jest zestawem czcionek.

Font

Font (ang., z łac. fons – źródło) – zestaw czcionek o określonych cechach zapisany w postaci elektronicznej, w jednym pliku. Początkowo, gdy pojedyncze czcionki były obrazkami pojedynczych znaków (glifów) o określonym rozmiarze, na jeden zestaw składały się czcionki tylko jednego rozmiaru. Wraz z rozpowszechnieniem się fontów wektorowych, które z samej swojej natury są skalowalne, rozmiar stracił na ważności.

Canvas

Płótno canvas to tkanina zbliżona strukturą oraz wyglądem do płótna malarskiego. Doskonale nadaje się jako podkład do drukowania zdjęć i obrazów. Jest to ekonomiczny, elastyczny materiał do zastosowań artystycznych gwarantujący doskonałą jakość. Płótno canvas szlachetny wyglądem podkład do drukowania doskonale sprawdza się w fotografii oraz tak zwanym atrystycznym druku,który symuluje ręcznie malowane obrazy.

Hips

Płyty z polistyrenu modyfikowanego kauczukiem butadienowym (hips) są materiałem lekkim i łatwo termoformowalnym. Dzięki temu mogą być stosowane do tłoczenia skomplikowanych form przestrzennych. Tworzywo to stanowi znakomity podkład pod zadruk ofsetowy i sitodrukowy. Dzięki swoim właściwością hips znajduje zastosowanie przy produkcji kasetonów świetlnych, ekspozytorów, display'i i przeróżnych gadgetów reklamowych.

Axpet

Tworzywo poliestrowe o doskonałej udarności, także w temperaturach ujemnych, wysokiej odporności na zmęczenie. W informacji wizualnej jako ochrona plakatów, szyldy oraz do wykonania masek przemysłowych, stojaków i pojemników na produkty spożywcze,

Siatka MESH

Materiał PVC o strukturze siatki. Lekki i bardzo wytrzymały. Umożliwia swobodny przepływ powietrza, dźwięku i światła. Siatka mesh jest wodoodporna, odporna na UV i zmiany temperatur. Baner siatkowy jest wygodny do transportu - wystarczy go zwinąć w rulon lub kostkę. Zapewnia dobrą widoczność, dlatego najczęściej używana jest jako nośnik reklamy umieszczanej na budynkach. Dodatkowym atutem jest mała podatność na podmuchy wiatru, co redukuje efekt żagla i pozwala na wykorzystanie większych powierzchni reklamowych.

Flaga

Flaga - 150g/m2 poliestrowa tkanina tekstylna . Materiał ten stosowany jest najczęściej w systemach wystawienniczych, fotografii artystycznej orza przy produkcji flag. Przenikalność nakładanych farb na bazie alkoholu wynosi aż 95%, konieczne jest utrwalanie teremiczne i obróbka chemiczna. Materiał nadaje sie do zastosowań wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Backlit

Folia przeznaczona do podświetleń do zastosowania w kasetonach reklamowych. Materiał powleczony specjalnym coatingiem poliestrowym. Materiał translucentny - zachowuje swoje właściwości w dzień i w nocy. Grubość 215 mic. Materiał przeznaczony do długookresowych ekspozycji wewnętrznych i krótkookresowych zewnętrznych.

Billboard blue back paper

Billboard blue back paper - To materiał, dedykowany do reklamy wewnętrznej i zewnętrznej. Papier z niebieskim spodem. Jest odporny na warunki atmosferyczna, wody i promieniowania UV. Grubość standardowa 120 g/m2

 City Light paper

City Light paper - To materiał, ogólnego zastosowania o właściwościach translucentnych, polecany do reklam podświetlanych. Biały dwustronnie powlekany papier, odporny na działanie warunków atmosferycznych oraz promieniowania UV. Grubość standardowa 150 g i 200 g na metr kwadrat.

 Tablica reklamowa

Jeden z nośników reklamy outdoorowej (zewnętrznej), umieszczana na specjalnie przystosowanych do tego słupach, fundamentach lub montowana na ścianach budynków, służąca do eksponowania reklam.

 Potykacz

Potykacze najczęściej wykonane są z plastiku lub aluminium. Dzięki temu można je stosować wielokrotnie, podczas różnych akcji. Potykacze stosje się w bliskiej odległości od reklamowanego punktu lub na ciągu prowadzącego bezpośrednio do niego.

 Rollup

Rollup-y to systemy które idealnie nadają się do prezentacji firmy, produktów na targach, wystawach, konferencjach czy kampaniach promocyjnych. Zalety systemu rollup: łatwy i szybki montaż, lekki i wygodny w transporcie, kasetka z mechanizmem samonawijającym, stabilna, aluminiowa konstrukcja, trwała grafika (chroniona kasetką w transporcie), torba transportowa w komplecie.