Grafika rastrowa a wektorowa - czym się od siebie różnią?
Grafiki rastrowe i wektorowe to dwa rodzaje zapisu obrazu, które znajdują różne zastosowanie. Obie mają swoje zalety i swoje wady, dlatego warto wiedzieć, kiedy sięgnąć po grafikę wektorową, a kiedy po rastrową. Przybliżymy najważniejsze cechy obu rodzajów grafik - czym grafika rastrowa różni się od wektorowej?
Czym jest grafika rastrowa?
Grafika rastrowa jest rodzajem grafiki dwuwymiarowej. Raster (bitmapa) powstaje dzięki siatce punktów o takiej samej wielkości, a każdemu z tych punktów przypisany jest właściwy kolor. Te punkty to piksele, które możemy dostrzec przy powiększeniu gotowego obrazu. W oddaleniu grafika rastrowa przedstawia wierny oryginałowi obraz. Grafika rastrowa pozwala wiernie oddać obraz, który za jej pomocą chcemy przedstawić. Dlatego raster wykorzystywany jest przede wszystkim w fotografii.
Grafika rastrowa daje możliwość wydobycia głębi obrazu, za pomocą cieni i bogatej palecie barw. Bitmapa preferowana jest również w obróbce graficznej. Niestety raster nie pozostaje bez wad, a dwie najważniejsze z nich to:
- kompresja stratna - po zmniejszeniu grafiki rastrowej, traci ona na jakości; podobnie jak po powiększeniu widoczne są piksele (tzw. pikseloza)
- duże pliki - ze względu na wierność grafiki rastrowej oryginałowi, pliki zajmują dużo miejsca i trudne je przesłać online
Najpopularniejszymi rozszerzeniami grafiki rastrowej są:
- JPG
- JPEG
- PNG
- GIF
- TIF
Do obróbki grafik rastrowych wykorzystywane są takie programy, jak GIMP, Adobe Photoshop czy Microsoft Paint w przypadku prostych grafik i nieprofesjonalnych projektów.
Czym jest grafika wektorowa?
Grafika wektorowa jest rozszerzeniem bitmapy. Bazą grafiki obiektowej są równania matematyczne, a ona sama składa się z punktów, linii i krzywych oraz figur geometrycznych, czyli prymitywów. Każda z figur geometrycznych wypełniania jest kolorami, które tworzą obraz - a ten jest tym dokładniejszy, im bardziej szczegółowe są prymitywy. Dzięki temu grafika wektorowa jest skalowana, co pozwala dowolnie ją powiększać i pomniejszać, a także odwracać (np. tworząc lustrzane odbicie). Nie traci ona na jakości, a pliki nie są duże - możemy więc je przesyłać bez utraty jakości.
Grafika wektorowa swoje zastosowanie znajduje przede wszystkim w tworzeniu księgi znaków i wszystkich jej elementów - logo, logotypu i innych grafik, które wykorzystywane są przez różne osoby i w różnych projektach. Do najpopularniejszych rozszerzeń grafiki wektorowej zaliczamy:
- SFV
- EPS
- AI
- CDR
Mimo wielu zalet grafiki wektorowej, ma ona także swoje wady. Nie jest ona tak szczegółowa, jak grafika rastrowa, a szczegółowe grafiki obiektowe zajmują dużo miejsca. Do obróbki grafiki wektorowej wykorzystuje się przede wszystkim Adobe Illustrator, CorelDRAW, 3D Studio Max czy Inkscape. Należy jednak mieć na uwadze, że obróbka grafiki wektorowej jest - w stosunku do bitmapy - dość ograniczona.
Wybór grafiki wektorowej bądź rastrowej będzie więc uzależniony od aktualnych potrzeb. Drukarnia reklamowa lub agencja marketingowa najczęściej proszą swoich klientów o grafiki wektorowe. To właśnie grafika wektorowa wykorzystywana są druku wielkoformatowego, druku wizytówek firmowych i innych materiałów marketingowych. Umożliwia bowiem wykonanie wysokiej jakości nadruku bez względu na rozmiar zadrukowywanej powierzchni.